TopTeam in Korea!

Hwa-Rang Dragon Taekwondo – Korea Tour 2010

Maandag 2 augustus [De voorbereiding]

Vrijdag 6 augustus [Birsen]

Unyoungaseo iedereen! Hier een kleine update van de eerste dag van de koreareis.

De afspraak was dat we op 6 augustus om 6 uur 's avonds op schiphol zouden verzamelen bij de Burger King om daarna met de ouders etc. daar te gaan eten. Isa was 10 minuten te laat , haha 🙂
Na het eten hadden we afscheid genomen van de mensen die achterbleven in het verre Nederland. Daarna hadden we ons ingecheckt en mochten we nog lounchen en rondlopen voordat we door de douane moesten. Ondertussen heb ik leren Sudoku-en van seonbenim Michael, met die blonde krulletjes 🙂
Op een gegeven moment moesten we dus door de douane, en wie moest er TWEE keer doorheen? Isaaa. -.- 🙂

Ik zat in het vliegtuig naast seonbenim Rene. Haha we hebben gelachen joh, ik zeg twee dingen : cola en knopje. Begrijpelijk als het niet begrepen wordt.
Na 11 uur gevlogen kregen we een jetlag als cadeau.. We waren moe joh met z'n alle!
We moesten nog een uurtje met de bus om aan te komen bij het Astoriahotel. We hadden besloten om de buurt te verkennen en gingen ergens in een restaurantje eten, waar Kawing goede vrienden had gemaakt met een Koreaanse man. :):) Hahaha.
Daarna gingen we slapen, want de volgende ochtend moesten we vroeg opstaan :O

Nu zijn jullie hopelijk een beetje op de hoogte 🙂

To manayo en groeten uit Korea!!

Zaterdag 7 augustus

Zondag 8 augustus [Michael]

Na een beetje uitgeslapen te hebben zijn we de zondagochtend vertrokken met de metro naar Itaewon. We hadden nog niet ontbeten, dus hebben we bij de lokale supermarkt het een en ander te eten gehaald. Waaronder heerlijk fruitige slubbertoetjes 🙂
Vervolgens hebben we wat winkeltjes bekeken om vervolgens om 12:00 uur bij TMAS te arriveren om te gaan trainen. Daar hebben we onder leiding van Master kim 2 uurtjes hapkido training ondergaan.
Erg goed opgebouwde basis hapkido les, met een zeer goed Engels sprekende sabumnim. Sommige van ons zijn flink in de rondte gesmeten, wat hier en daar een pijntje of een geluxeerde schouder opleverde. Na de training waren we aan wat ontspanning toe en zijn we een badhuis ingedoken. Verschillende baden en sauna's na twee uur trainen is geen straf 🙂
Helemaal schoon en bijgekomen zijn we teruggereisd naar het hotel om aldaar nog een stukje in de buurt te gaan wandelen. Zo kwamen we om de hoek uit bij een prachtig park: het nam-san gol traditional park. Mooie riviertjes, een monument ter ere van het 600 jarig bestaan van Seoul, een tempeltje, een rare hoop stenen op elkaar, en een zeer warm zonnetje (30 graden) maakten het een mooi geheel. Rond 17:00 uur hebben we even afscheid genomen van sabumnim die andere politieke taken moest verrichten.

Wij zijn met z'n allen nog even naar de seoul-tower gegaan. Op 214 meter hoogte gaf dit een geweldig uitzicht over heel Seoul. Een enkeling moest haar best doen om alles binnen te houden, maar gelukkig ging t allemaal goed. Ondertussen was t tegen half negen geworden en hadden we allemaal flink honger.

Dus een Koreaans restaurantje opgezocht en daar laten zien hoeveel honger (tot 3x toe een Koreaanse hoofdmaaltijd bestel) en dorst 4 flessen soju 🙂 we hadden.
Eindelijk uitgegeten zijn we terug naar ons hotel gerold voor een welverdiende nachtrust. Morgen weer vroeg op om te trainen.

Maandag 9 augustus [Isa]
Het was deze ochtend vroeg opstaan omdat we in het nam-san gol traditional park gingen trainen. De zon was ook al vroeg op zodat wij ons het rambam zweten. Terug in het hotel hebben we ons een beetje opgefrist en ontbeten,om vervolgens met de Nederlandse ambassade te gaan lunchen.

Het is 3 kwartier reizen, als je de weg kent :p Toevallig was de Nederlandse ambassade net verhuisd en kenden we de weg niet…Na 2 uur zoeken zijn we in de taxi gesprongen die ons naar onze bestemming bracht. Na dat we bi-bi-pap hadden gegeten met de Nederlandse ambassade, wat overigens niet iedereen op kon,hadden we ze een tas stroopwafels gegeven waar ze erg blij mee waren. Toen we weer op weg waren kwamen we een gigantische fontein tegen. Achter de fontein stond een enorm beeld van een Koreaanse generaal en daar achter een gouden beeld van een keizer.

Wij konden het natuurlijk niet laten om dit water festijn over te slaan, het was een enorm water ballet geworden :p Dat was een heerlijke verkoeling ; ]
Daarna hebben we een tempel bezocht. Ik heb hem niet geheel bekeken want ik had last gekregen van mijn heup door het vele lopen. Zo ben ik met Sabumnim, Micha en Marco ergens gaan zitten, helaas mocht je niet liggen :p

'S avonds hadden we Brazillian Jiu Jitsu! Dat was echt super cool! Eerst deed ik steeds de oefeningen en sparen ( rollen ) met Birsen. Maar later gingen we om de beurt tegen een gast met een paarse band (Dat is echt hoog voor Brazillian Jiu Jitsu ).
Het laatste potje ging ik tegen de Master! Ik probeerde me steeds snel in goede posities te wurmen, maar hij was me steeds een stap voor, misschien wel 3 stappen :p
Hij kon alle bewegingen heel rustig en gecontroleerd uitvoeren en hij werd niet moe terwijl ik alles heel snel probeerde te doen en al snel moe werd…Tja wat wil jij hij is tenslotte 'de Master'. Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan om lekker te gaan slapen.
Dinsdag 10 augustus

Woensdag 11 augustus [Kawing]
Dag is begonnen met een ontbijt op bed waar iedereen lekker bij kan komen van de afgelopen dag. We nemen nog even ons rust want vandaag staat heel wat programma op ons te wachten. Om 13:00 gingen we allemaal met de taxi naar de highschool voor twee uur WTF training. Voor sommige is het leuk en voor sommige is het meer dansen met een heel groot groep mensen. De training begon om 14:30 en na een gezamenlijke opwarming gingen we over naar de pads training. We eindigen met een paar ronde sparring. Gelukkig waren ook grote gasten voor Marco en Micha. Onze Koreaanse maatjes deden gelukkig rust aan met ons maar als er geknald moet worden dan laten ze ook zien dat ze beter zijn dan ons.
Na twee uur training eindigen we met een gezamenlijke foto en gingen in een groot bus richting onze volgende training. Onze chauffeur is een zeer goede vriend van grand Master Kim namelijk Master Li de president van Korean Clubs. De training werd gegeven door Master Young, Master Li en Master Kim. De training van vanavond was poomse. Eerst werd een demonstratie gegeven door Master Li die aankomende zondag mee doet met de kampioenschap in Kukiwon. Na de training werden we allemaal getrakteerd op een zeer lekkere avond eten. Met een volle buik gingen we afscheid nemen van alle Master en we bedanken ze voor al hun tip en trucs. Master Li bracht ons weer veilig naar het hotel waar we onze rust kunnen nemen van een zware dag. Op naar de 6e dag.

Donderdag 12 augustus

Vrijdag 13 augustus (Rene)
Van Donderdag naar Vrijdag sliepen we in het Kolon Hotel. Eigenlijk zouden we vandaag Sokkuram bewandelen. Maar het regende dus we mochten uitslapen tot half 10. We kregen om half 10 te horen dat we naar de Bulguksa Tempel. Daar hebben we van alles bezocht en ook nog Dak pannen van de Tempel beschilderd. Nadat we terug kwamen van de Bulguksa Tempel gingen we lunchen om vanaf daar uit naar de Tempelstay te gaan toen we waren gedropt door de taxi’s kregen we een monnikenpak, wat ze daar dragen, en werden we naar ons verblijf gebracht. De kamer was best kaal en geen bedden alleen een Airco en koelkast gelukkig was er wel een badkamer want er zijn ook verhalen voorbij gegaan dat je je boodschap gewoon in een gat moest doen. We hoefde geen community work te doen omdat ze zeiden dat we moe waren van de reis. Wat maar een half uurtje in de taxi zitten was maar oke. Om Half 6 PM mochten we gaan eten. Je kreeg een ijzer eet bord in principe en daar moest je eten op. Wat je kon pakken was : Rijst , Kimchi soort van heet groenten en soep. Wat je pakten moest je wel allemaal opeten anders was het een belediging voor de monniken. Na het eten mochten we nog even relaxen om daarna een Sunmudo training te volgen. Eerst kregen we les van een Monnik en daarna werd het vervolgd door een Amerikaanse of ieder geval westerse Sunmudo wannabe…. De Sunmudo training ging als volgt.2 knie buigingen Strekken Te veel Ap chagi'sen een Tai chi vorm. Na de Sunmudo training mochten we rond 22:00 slapen om vervolgens om 4 uur weer naast je bed /deken te staan.

Zaterdag 14 augustus [Birsen]
Op zaterdag 14 augustus hadden we al een nachtje geslapen bij de Tempelstay. Huh, tempelstay? Wat is dat denk je nu vast. Nou, het team ging hoog in de bergen naar tempel waar we moesten leven als boedhisten. Wat we hebben meegemaakt op deze dag zal ik je nu een beetje vertellen:

Het begon om 4 uur 's nachts. Ja, 4 uur 's nachts. Dat was de tijd dat we moesten opstaan om vervolgens naar de hoogste tempel te lopen (Steil dat het toch was!!) waar we op kussentjes moesten zitten, staan en buigen terwijl de monniken aan het zingen waren. Mooie teksten als je de vertaling leest. 🙂
Om 5 uur moesten we mediteren. Mensen werden wakker geklopt met een stok. Je zag het licht worden, dat was heel mooi om te zien!

Om 10 over 6 gingen we ontbijten. Geen vlees, daar zijn monniken tegen. En je moest al je eten opeten, anders zien ze het als een belediging als je het niet op eet.
Half 9 sunmudo training, en daarna om 10 over 10 de beroemde 108 buigingen naar Boedha. Over de 108 buigingen hebben we maar liefst 55 minuten over gedaan. Half 12 lunch , daarna mocht je naar het boogschieten , of mediteren. Nou, ik ging mooi slapen, je bent vrij moe als je al vanaf 4 uur op bent, haha. 🙂

Daarna hebben we avond gegeten , en daarna mochten we voor ons zelf wat doen van Sabumnim. Isa ging brocoLee eten en Bruce Lee films kijken. ^^
In de avond , toen sabumnim en ik in onze kamer waren (waar je geen bedden had, je moest op de grond slapen!) hadden we wat onenigheid met een wesp, even groot als mijn duim zowat. In totaal hebben we er 20 minuten over gedaan om het beest weg te jagen. En beide houden we niet zo van wespen.
Nadat Isa vol zat van de brocoLee en de Bruce Lee film was afgelopen gingen we slapen. Want we moesten de volgende dag weer om 4 uur op.

Dat was zo ongeveer het verhaal van zaterdag. To manayo, we are dragons!

Zondag 15 augustus [Michael]
Na wederom een keiharde nacht op de vloer slapen, ging de wekker weer om 04.00 uur.
Niet fris en al helemaal niet fruitig in je monnikenpak helemaal naar de top van de berg lopen, alwaar je even kan uitrusten in een tempel met monniken, onder het genot van hun gezang. Geen idee, wat we hebben gezongen, wat ik wel weet is dat ik het deuntje nog kan reproduceren. Na voldoende zang en buigingen naar buiten voor een half uur meditatie.
Op het platform kon je (als je je ogen open had) de zon zien opkomen, nou ja we zagen geen zon, maar we zagen t wel licht worden. Vervolgens nog een klein stukje de berg op, 2 rondjes lopen, 2 aan 2 om een monument, om daarvandaan in alle stilte een walking meditation te doen tot onderaan de berg.

Eenmaal beneden (06:30) hebben we een ceremonial meal genuttigd. Dit hield in, volgens een strak protocol, je kommen en bestek klaarleggen, je eten ontvangen, zo snel mogelijk een klein beetje eten en uiteraard zoals alle maaltijden ALLES opeten. Dit alles in zonder te praten. Daarna je spullen met kimchie en water reinigen en afdrogen. De maaltijd was goed te eten, rijst, soep, kimchie, tofu, en nog twee onbekende groenten. Na het eten was er tijd om nog even te rusten om daarna de tas te pakken en ons klaar te maken voor vertrek.
Met een snik en een traan namen we afscheid van de prachtige paswerkhesjes en de lokale broccolee.

De taxies waren ondertussen gearriveerd en daarmee reden we naar de seokguram grotto (tempel). Daar hebben we de buddha bekeken met de oudste afbeeldingen van keumkang. Bij de uitgang van seokguram, hebben we nog de grote gong geslagen voor eeuwige mercy. Dat mocht overigens niet vanaf de hoogte die we in gedachten hadden.

Vervolgens zijn we met de lokale bus naar bulguksa tempel gegaan, vanwaar een andere afgeladen bus namen naar het treinstation. Het kwam met bakken uit de lucht, dus we vonden het helemaal niet erg dat we wat langer over de rit deden. Bij het station aangekomen (1300 uur) kwamen we bij het loket erachter dat we goed en slecht nieuws hadden. Het slechte nieuws was dat de eerst volgende trein naar Seoul, waar plaats in was voor ons, pas om 1900 uur vertrok. Het goede nieuws was gelukkig dat een uur later een trein vertrok, met 1 overstap, met eerste klas plaatsen in de KTX (hogesnelheidstrein), waar nog wel plaats in was.
Nu was het geval dat de 'gewone' trein 23 minuten vertraging had. Terwijl onze overstaptijd van de 'gewone' trein naar de KTX slechts 10 minuten bedroeg. Dat betekende wederom een probleem. Bij navraag aan het loket kregen we te horen,"oh no problem, this train is very fast". Met een bedenkelijk gezicht stapten wij met ruim 20 minuten vertraging in deze 'gewone' trein om vervolgens binnen de tijd op het station aan te komen waar wij moesten overstappen op de KTX.

Met nog 5 minuten over konden we zelfs rustig aan doen, daar kan de NS in Nederland toch wat van leren! Na een reis van 2 uur kwamen we aan in Seoul alwaar we hebben genoten van de Burger King. Eindelijk weer wat vlees, want dat kregen we niet tijdens onze temple stay.
Na een goede maaltijd in de metro gestapt richting ons hotel. Ditmaal wederom een 'love hotel'. Prachtig hotel, met alles erop en eraan, tv, computer met internet, jaccuzi, gevulde koelkast, airco, etc, kortom geweldig. In de avond hebben we wederom met sabumnim uit Spanje afgesproken om te gaan eten. Bij een goed tentje aan de overkant
van de straat hebben we een heerlijke maaltijd genuttigd. Morgen lekker uitslapen, eindelijk…

Maandag 16 augustus [Kawing]
Vandaag zijn wij begonnen met een felicitatie van iemand die een kwart eeuw bestaat namelijk Marco, tevens mocht hij uitkiezen waar we gingen ontbijten. Marco koos natuurlijk met zijn nuchtere koppie een broodje kaas!
Na het ontbijt gingen we naar de place to be en dat is uiteraard Kukkiwon.

Onderweg gingen nog wat shoppen bij een aantal taekwondo winkels en 1 daarvan onze sponsor Mooto. Toen we binnen kwamen waren ze erg blij om ons te zien want we hadden allemaal onze Mooto blauwe top team polo aan. Na een aantal fotoshoot, kwamen we aan bij Kukkiwon. Erg indrukwekkend om te zien dat alle belangrijke evenementen hier wordt gehouden. Na Kukkiwon gingen we weer richting het hotel om onze kleren te pakken want Sabumnim heeft kunnen regelen dat we twee uur kunnen trainen bij Body&Soul en dat hebben we echt nodig na een zware weekend.
Eerste deel van de training was Muay Thai en daar werd een stukje lesgegeven over low kicks, clinch en knietjes geven. De resterende uur gingen we verder op de grond. Opwarmen hoefde gelukkig niet dus gingen we meteen verder met een aantal technieken. Zoals gewoonlijk eindigen we met een paar ronde sparren. Aan het einde van de les werd een groep foto gemaakt en gingen we snel terug naar het hotel voor de Jump voorstelling.

Maar eerst werd Marco nog verrast met een over heerlijke chocoladetaart want tenslotte kan je een verjaardag niet voorbij laten gaan zonder een taart. De overheerlijke taart is mede mogelijk gemaakt door Sabumnim Kim.

Eenmaal aangekomen bij de theater en met een volle verwachting wachten we af. Show begon erg goed en al snel kwamen we achter dat het een komische voorstelling zou zijn. Halverwege de voorstelling kwam 1 van de acteur naar de publiek om ze een beetje uit te dagen. Micha werd eerst uitgekozen maar Micha was niet echt onder de indruk dus koos de acteur Micheal uit en gelukkig was Micheal wel in voor een grapje.

Micheal moest een ap cha na doen en dat natuurlijk geen probleem maar de volgende flik flak had Micheal maar overgeslagen. Show duurde een anderhalf uur maar we hadden dan ook echt anderhalf uur gelachen, echte aanrader. Na de show werd Micheal nog aangesproken voor "handsom moviestar", nou dan kan de dag niet meer kapot. Zoveel gelachen kosten ons zoveel energie dat we meteen naar een bbq restaurant zijn gegaan voor een avondmaal. Na vijf flessen Soju en een flink portie vlees gingen we terug naar het hotel want morgen staan twee trainingen voor de deur. Echt een top dag.